Dziennik Gazeta Prawna, którego korzenie sięgają założonej trzy dekady temu Gazety Prawnej, to dziś jedno z najważniejszych mediów prawno-gospodarczych w Polsce. Codziennie ponad 200 tys. czytelników korzysta z jego fachowych analiz i rzetelnych informacji, a tytuł jest liderem swojego sektora w sprzedaży e-wydań. 22 października DGP świętuje 30-lecie.
Geneza sukcesu
Pierwszy numer Gazety Prawnej ukazał się w 1994 r., początkowo jako tygodnik, a następnie publikowany dwa razy w tygodniu. Kamieniem milowym w rozwoju medium była fuzja z „Dziennikiem Polska-Europa-Świat”, wydawanym wtedy jeszcze przez Axel Springer Polska. W 2009 r., po długich tygodniach negocjacji i zwrotów akcji, udało się osiągnąć porozumienie. Połączenie ogólnotematycznej gazety z twardym rdzeniem prawnym i finansowym było bodźcem do rozwoju Dziennika Gazety Prawnej.
Nowy tytuł przez lata umacniał pozycję i stał się liderem w swoim segmencie. Dziś cieszy się zaufaniem czytelników i ekspertów branżowych. W 2018 r. całość udziałów w spółce wydającej DGP nabył Ryszard Pieńkowski, założyciel Gazety Prawnej i prezes Infor PL S.A. Dziś z sentymentem i satysfakcją wspomina:
Impulsem do stworzenia gazety poświęconej tematyce prawno-gospodarczej była informacja o sukcesie włoskiego dziennika Il Sole 24 ORE, którego sprzedaż gwałtownie wzrosła po dodaniu działu prawnego. To była inspiracja, która zmotywowała mnie do działania. Miałem już doświadczenie w wydawaniu zbiorów przepisów, ale gazeta to zupełnie inne wyzwanie. Na szczęście byli obok mnie ludzie, którzy pomogli mi stworzyć redakcję od podstaw, mieli potrzebne kompetencje. Wśród nich wspominam choćby Romana Chocyka. Szczęście do ludzi to w biznesie połowa sukcesu.
Upór, konsekwencja i odpowiedź na potrzeby czytelników
Gazeta od początku stawiała na fachowe treści, jednak na prawdziwy sukces musiała nieco poczekać. Ważnym momentem była seria artykułów poświęconych PIT-om z 1995 r. Materiały spotkały się z ogromnym zainteresowaniem.
– Nad winietą ogłosiliśmy „wszystko o PIT-ach” – i to był strzał w dziesiątkę. Dostarczyliśmy to, czego ludzie potrzebowali. Z czasem już nie raz w tygodniu, lecz częściej. Ale zawsze z tym samym przekonaniem, że najważniejszy jest Czytelnik i to, czego w danym momencie szuka, czego chce się dowiedzieć. W tym tkwi siła mojego ukochanego dziecka: Dziennika Gazety Prawnej – wspomina Pieńkowski.
Od tego czasu gazeta nieustannie podąża za potrzebami swoich odbiorców, dostarczając specjalistyczne porady i analizy, które pomagają zrozumieć skomplikowaną rzeczywistość prawno-gospodarczą. Potwierdzeniem jakości i rzetelności tworzonych treści są liczne nagrody przyznawane dziennikarzom DGP
30 lat obiektywności i odpowiedzialności
Dziennik Gazeta Prawna buduje swoją pozycję na dwóch wartościach: obiektywizmie i odpowiedzialności. Te zasady są fundamentem, na którym redakcja buduje swoje dziennikarstwo, dokładając wszelkich starań dostarczać rzetelne informacje, niezależnie od zewnętrznych nacisków.
Lider e-wydań i dynamiczny rozwój
Polski rynek fachowych treści z zakresu gospodarki, prawa i biznesu stale się rozwija. Obecnie dziennik konkuruje z tytułami innych czołowych grup medialnych, dopasowując się do zmieniających się potrzeb odbiorców. Miarą sukcesu DGP jest pozycja lidera rynku e-wydań i systematycznie rosnąca liczba odsłon serwisu internetowego – tylko w ostatnim roku o 24 proc. wzrosła liczba jego unikalnych użytkowników, a o połowę: liczba odsłon Gazetaprawna.pl (Mediapanel, czerwiec 2023 oraz 2024).
Silna, ugruntowana pozycja na rynku nie hamuje rozwoju medium. Redakcja DGP wdraża nowe pomysły, poszerzając ofertę. Oprócz wydania papierowego i elektronicznego DGP to również wiele ciekawych dodatków, wartościowych dla czytelników działających w różnych branżach. Prenumeratorzy mają do wyboru tygodniki: „Podatki i Księgowość”, „Rachunkowość i Audyt”, „Firma i Prawo”, „Prawnik”, „Samorząd i Administracja”, „Kadry i Płace” oraz „Ubezpieczenia i Świadczenia”. Specjalne pakiety i poradniki to dodatkowa dawka fachowej wiedzy dla księgowych, prawników i przedsiębiorców, dzięki której nie przegapią żadnej zmiany istotnej dla ich codziennej pracy.
„Dziennik Gazeta Prawna” to także specjalny „Magazyn na Weekend”, poruszający najważniejsze w danym momencie tematy społeczne, kulturalne i ekonomiczne. W każdym wydaniu czytelnicy znajdują wywiady, publicystykę i opinie fachowców oraz przedstawicieli różnych branż.
Nowe formaty, nowe wyzwania
Nieodłącznym elementem strategii rozwoju DGP jest content wideo. W październiku tego roku wprowadzono nowy program „Polska – Europa – Świat”, prowadzony przez Marka Tejchmana i Zbigniewa Parafianowicza. Format koncentruje się na analizie najważniejszych wydarzeń na świecie, ich wpływie na Polskę oraz skomplikowanych kontekstach bezpieczeństwa dyplomacji i polityki międzynarodowej. 20-minutowe odcinki są dostępne co wtorek w serwisie Gazetaprawna.pl oraz na YouTube.
Co więcej, DGP od lat organizuje prestiżowe wydarzenia i akcje, które wyznaczają kierunki debaty publicznej. Wśród nich są m.in. „Nie ma przyszłości bez przedsiębiorczości”, „Perły Samorządu”, „Ranking TSL”, a także projekty związane z cyfryzacją i ochroną środowiska, jak „Biznes i Klimat” oraz „Cyfrowa Gospodarka”. Redakcja DGP jest obecna na najważniejszych wydarzeniach gospodarczych w Polsce i na świecie, takich jak Forum Ekonomiczne w Karpaczu, Europejskie Forum Nowych Idei w Sopocie czy Światowe Forum Ekonomiczne w Davos.
Przy okazji 30. urodzin DGP stawia sobie kolejne ambitne cele – rozwijać się razem z czytelnikami, dostarczając najwyższej jakości treści, które wspierają ich w podejmowaniu kluczowych decyzji zawodowych i osobistych.
HISTORIA MARKI
22 października 1994 r. Ukazuje się pierwszy numer „Gazety Prawnej”.
1996 r. Cała „Gazeta Prawna” zaczyna być wydawana na charakterystycznym żółtym papierze.
1998 r. W internecie powstaje witryna „Gazety Prawnej”: GazetaPrawna.pl.
1999 r. „Gazeta Prawna” ukazuje się już dwa razy w tygodniu. Udziela czytelnikom porad w czasie dyżurów telefonicznych.
2001 r. Po 7 latach „Gazeta Prawna” zostaje przekształcona w dziennik i staje się czołowym tytułem Grupy Wydawniczej Infor.
2003 r. GazetaPrawna.pl zostaje Witryną Roku.
2009 r. „Gazeta Prawna” łączy się z „Dziennikiem Polska-Europa-Świat”. Powstaje „Dziennik Gazeta Prawna”.
2011 r. Pojawia się aplikacja Dziennika Gazety Prawnej na urządzenia mobilne.
2013 r. DGP zostaje liderem sprzedaży e-wydań – według Związku Dystrybucji Prasy.
2018 r. Grupa INFOR PL odkupuje od Ringier Axel Springer Inwestycje udziały w spółce INFOR Biznes, wydawcy DGP.
2024 r. „Dziennik Gazeta Prawna” obchodzi jubileusz 30-lecia.